2008-07-09

Elefantens symbolik.

Elefanten är ett mycket positivt symboldjur. Den står för styrka, lojalitet, tålamod, bra minne, klokhet och äktenskaplig lycka och eftersom den lever så länge även för seger över döden. I Asien så var de kända för sin klokhet och var kungliga riddjur. I hinduismen så hade Ganesha elefanthuvud. Han är skrivkonstens, visdomens, lyckans och välgångens gud.



I kina så stod de för styrka och klokhet. I antikens västliga länder var de pågrund av sin intelligens ett attribut för Merkurius.

I drömtolkningar så står de för livets enorma potentiella kraft i tillväxt och aktivitet. Att fly från en elefant betyder att man är rädd för sin inre kraft.



En vit elefant är ett soldjur helgad åt Buddha. Enligt en legend så drömde Buddhas mor Maya att en vit elefant vidrörde hennes högra sida innan hon blev gravid.



Elefanten har alltid varigt ett speciellt djur för mig. Jag hoppas att jag kan åka och träffa riktiga elefanter på någon safari. Det vore en dröm.

1 kommentar:

Boman sa...

Elefanten är mitt alldeles speciella favoritdjur. Har en stor samling av elefanter från olika håll i världen. Det började med att jag fascineras av deras sociala liv och kommunikation. Kommer att skriva ett inlägg, när jag orkar, och länka till dig.